Veelgestelde vragen BeterDichtbij app

Wat voor vragen kan ik stellen via de app?
Of u nu een vraag wilt stellen over parkeren bij het ziekenhuis, of een medische vraag heeft: u kunt hiervoor de BeterDichtbij app gebruiken. De vragen die u via BeterDichtbij kunt stellen, kunnen dus zowel over praktische als medische onderwerpen gaan. Bijvoorbeeld over bezoektijden, wat u meeneemt naar uw afspraak, maar ook over lichamelijke klachten die u ervaart. Als patiënt kunt u bovendien uw vraag direct stellen aan uw eigen zorgverlener, maar ook uitslagen van uw onderzoek via BeterDichtbij ontvangen. Als dit het geval is, zal uw zorgverlener u hierover informeren.

 

Ik heb een acute vraag, kan ik die ook via de app stellen?
Nee, de BeterDichtbij app is niet geschikt voor spoedeisende vragen. Heeft u direct persoonlijk contact met een arts of zorgverlener nodig of is er sprake van spoed, neem dan contact op met uw eigen huisarts of huisartsenpost, de afdeling waar u onder behandeling bent, het ziekenhuis of met het landelijk noodnummer 112.

 

Hoe snel krijg ik antwoord op mijn vragen?
Algemene vragen aan het ziekenhuis worden in de regel binnen 24 uur beantwoord. Specifieke medische vragen aan uw eigen zorgverlener zijn afhankelijk van de afspraken die de polikliniek hierover met u heeft gemaakt. In de regel hanteren wij hiervoor een reactietijd van 24 uur. Na het versturen van uw vraag, ontvangt u een bevestiging waarin de reactietijd van de polikliniek in kwestie in aangegeven wordt. Als u push notificaties instelt op uw eigen telefoon ontvangt u automatisch een berichtje als het antwoord op uw vraag klaar staat.

 

Zijn de app en het gebruik gratis?
Ja, de BeterDichtbij app en ook het gebruik en het stellen van vragen is gratis. De dienst wordt u als extra service aangeboden. Is het appgesprek een vervanging van een afspraak op de polikliniek, zoals een controleafspraak, dan worden er wel kosten in rekening gebracht omdat dit onderdeel van uw zorgpad is.

 

Kan ik nog wel bij de zorgverlener terecht in het ziekenhuis?
Jazeker! De dienst BeterDichtbij is een extra service die het ziekenhuis u aanbiedt. Uw controleafspraken bij uw eigen zorgverleners vervallen daarmee niet. U maakt hierover zelf afspraken met de polikliniek waar u onder behandeling bent. Zo kunt u bijvoorbeeld afspreken om voor een herhaalafspraak aan de polikliniek naar het ziekenhuis te komen of om de afspraak via de app te laten verlopen. De eerste afspraak aan de polikliniek vindt altijd plaats in het ziekenhuis en kan niet via de app.

 

Kan ik BeterDichtbij ook op mijn computer gebruiken?
Ja, ook op uw computer kunt u veilig gebruik maken van BeterDichtbij. U gaat hiervoor naar 'inloggen'. Als u via uw telefoon al een account hebt aangemaakt, kunt u hier uw eigen inloggegevens aanvragen voor de webversie. Ter beveiliging vindt vervolgens nog een extra verificatie plaats. Hierna kunt u met een internetbrowser ook via uw computer gebruik maken van BeterDichtbij.

 

Hoe is veiligheid van de app gewaarborgd?
Als het gaat om uw gezondheid, dan is het natuurlijk heel belangrijk dat u uw vragen in een beveiligde omgeving kunt stellen. En dat u er zeker van bent dat wat u deelt, niet in verkeerde handen valt. Daar kunt u op rekenen. De systemen achter BeterDichtbij zijn veilig. Er wordt géén data op uw telefoon opgeslagen, we maken gebruik van uitgebreide beveiliging (encryptie) voor het versturen van data naar de zorgorganisaties en de achterliggende systemen staan in beveiligde omgevingen. Wij waarborgen bovendien uw privacy. De gegevens die u deelt zijn alleen toegankelijk voor het ziekenhuis en uw eigen zorgverlener en niet voor uw zorgverzekeraar of andere commerciële partijen. Om ook in de toekomst de systemen veilig te houden, worden deze regelmatig gecontroleerd door onafhankelijke experts. Lees verder over privacy.

 

Wie kunnen mijn berichten in de app lezen?
De vragen die u stelt in de app, zijn alleen toegankelijk voor het ziekenhuis. Uitslagen of specifieke medische vragen aan uw zorgverlener zijn alleen voor uw eigen behandelteam toegankelijk. Net als in de behandelkamer, kiest u zelf wat u wel en niet deelt. Bovendien geldt het medisch beroepsgeheim ook voor de vragen en informatie die u met zorgverleners deelt via BeterDichtbij. Lees meer over privacy.

 

Ik krijg een foutmelding bij het inloggen, wat kan ik doen
Controleer of u de juiste (door uzelf ingestelde) pincode heeft gebruikt. Bent u deze vergeten? Klik op het startscherm op de link ‘Pincode vergeten?’ en beantwoord de vragen die u vervolgens krijgt. Bent u al aangemeld en heeft u een nieuwe telefoon waarmee u de BeterDichtbij app voortaan wilt gebruiken? Klik dan op het opstartscherm onderin op de knop ‘Al eerder geregistreerd’ en beantwoord de vragen. Ervaart u een ander probleem of lukt het nog steeds niet om in te loggen, stuur ons een e-mail met uw vraag of probleem naar service@beterdichtbij.nl. Let op! Stuur niet uw medische vragen naar dit e-mailadres.

 

Ik ben mijn pincode vergeten, wat nu?
Bent u uw pincode vergeten? Klik op de link ‘Pincode vergeten?’ en beantwoord de vragen die u vervolgens krijgt. U krijgt zo de mogelijkheid om een nieuwe pincode in te stellen voor de app.

 

Wat is het verschil tussen een Activatiecode en een Bevestigingscode?
De bevestigingscode en activatiecode zijn beide bedoeld om uw privacy en veiligheid te garanderen. De bevestigingscode gebruikt u altijd als u voor het eerst gebruik maakt van BeterDichtbij of als u uw gegevens wilt veranderen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als u een ander e-mailadres wilt instellen of een nieuwe telefoon heeft. Om u te registeren of de gegevens te wijzigen, ontvangt u ter beveiliging een ‘Bevestigingscode’. Deze ontvangt u per SMS en voert u in de app in als hierom wordt gevraagd. Een ‘Beveiligingscode’ bestaat uit 6 cijfers. De ‘Activatiecode’ is om gespreken met een eigen zorgverlener te kunnen gebruiken. De sms met deze Activatiecode krijgt u na uw bezoek aan het ziekenhuis. U vult de code in de app in. Een ‘Activatiecode’ bestaat uit 8 cijfers.

 

Mijn vraag staat hier niet tussen, met wie kan ik contact opnemen?
Als uw vraag niet tussen bovenstaande vragen staat, dan kunt u altijd contact opnemen met de servicedesk van BeterDichtbij: 085 27 35 398 of service@beterdichtbij.nl

 

Wie zit er achter BeterDichtbij?
BeterDichtbij is een initiatief van de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen. De uitvoering van de dienst en communicatie met u in de app worden verzorgd door het ziekenhuis.