HomeActueelNieuwsPatiënt meer betrokken bij zorg via BeterDichtbij app

Patiënt meer betrokken bij zorg via BeterDichtbij app

11 december 2018

Eric Koppelaar, projectleider informatiemanagement van Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis presenteerde 6 december het succesvolle gebruik van de BeterDichtbij app. Hij deed dit tijdens het jaarlijks Congres Veiligheid en Kwaliteit van SRZ (Stichting Samenwerkende Rijnmond Ziekenhuizen) in het Erasmus Paviljoen in Rotterdam.
Eric gaf de deelnemers een korte terugblik op de implementatie van de BeterDichtbij app. ‘Na een korte aanloop hebben we binnen Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis de app ziekenhuis-breed uitgerold. De patiënt bepaalt bij ons zelf of hij appt met de arts. Met de app is de patiënt op een laagdrempelige manier betrokken bij zijn zorg. Het voordeel is dat arts en patiënt kunnen appen op hun eigen moment en plek, dat scheelt tijd.’ Het eerste jaar heeft veel inzichten opgeleverd. ‘We kijken continu hoe het nog beter kan, binnenkort gaan we bijvoorbeeld het aanmeldproces automatiseren.’ 

Wat is de BeterDichtbij app?
De BeterDichtbij app maakt het makkelijk vragen te stellen aan de eigen arts of andere zorgverlener, op momenten dat het de patiënt uitkomt. De app is te gebruiken voor zowel praktische vragen als medische vragen aan de arts of verpleegkundige. Daarnaast zijn uitslagen van bijvoorbeeld medisch onderzoek terug te vinden in de app. Op dit moment is Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis koploper in Nederland wat betreft het gebruik van de app die patiënt en zorg dichter bij elkaar brengt.

De app is te downloaden via de Apple App Store of Google Play Store


Foto: Eric Koppelaar tijdens het SRZ congres.