Iedereen die in Nederland woont of werkt is verplicht een basis zorgverzekering te hebben. U verzekert hiermee de basiszorg voor onder andere uw bezoek aan het ziekenhuis. Zorgverzekeraars vergoeden niet alle ziekenhuiszorg. Ziekenhuiszorg betaalt u zelf tot het bedrag van het afgesproken eigen risico. Dit is een wettelijke afspraak. U kunt vrijwillig een aanvullende zorgverzekering afsluiten voor kosten die het basispakket niet vergoed. Valt de zorg onder een aanvullende verzekering, dan geldt het betalen van het eigen risico niet. In 2020 bedraagt het eigen risico € 385,- tenzij u ervoor heeft gekozen om dit bedrag op uw polis te verhogen.
Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw bezoek en/of behandeling in het ziekenhuis wordt vergoed. Meer informatie vindt u op deze pagina en op zorgnota.nl.
Polisvoorwaarden
Gaat u binnenkort naar Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis of bent u al patiënt? Controleer eerst bij uw zorgverzekeraar of zij met Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis een contract hebben afgesloten. Vraag ook of uw polis de kosten van een behandeling of onderzoek in Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis (volledig) vergoedt.
Contracten zorgverzekeraars 2020
Bekijk hier het overzicht met labels die onder de contracten vallen voor 2020. Staat uw label er niet bij, dan kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar.
Budgetpolissen
Heeft u een budgetpolis, dan is de kans groot dat (een deel van) de zorg die u in ons ziekenhuis ontvangt, niet vergoed wordt. Deze kosten komen dan voor uw rekening! We raden u aan om altijd contact op te nemen met uw zorgverzekeraar om te kijken welke kosten vergoed worden.
Valt uw behandeling niet onder uw zorgpolis, dan kunt u op onze passantenprijslijst zien wat uw behandeling kost.
Hieronder vindt u een overzicht van de budgetpolissen waarvoor t/m 2020 in ons ziekenhuis geen zorg is ingekocht.
Merkgroep |
Uzovi |
Pakketcode |
Pakketnaam |
Zilveren Kruis Achmea
|
3311
|
106 |
Basis Budget
|
Avero Achmea |
3329 |
156 |
Zorg Plan Selectief |
Turien & Co |
3342 |
1003 |
Zorg Plan Selectief |
Aevitae |
8958 |
1142 |
Zorg Plan Selectief |
Nedasco/Carsco |
8960 |
1593 |
Zorg Plan Selectief |
Voor IAK |
8971 |
SV8 |
Zorg Plan Selectief |
VGZ |
|
|
Gewoon Zekur |
Heeft u de polis VGZ Goede Keuze en Bewuzt van zorgverzekeraar VGZ dan worden de kosten voor de onderstaande behandelingen niet vergoed.
Let op
Onderstaande wordt - na het eigen risico - wel vergoed:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar.
Aanvullende zorg
Niet alle ziekenhuiszorg valt onder de basisverzekering. U kunt zich hiervoor aanvullend verzekeren. Of uw behandeling uit de aanvullende verzekering wordt vergoed, hangt af van uw polisvoorwaarden. Lees daarom de polisvoorwaarden van uw zorgverzekeraar goed door om te weten of u een beroep kunt doen op de aanvullende verzekering. Indien de zorgverzekeraar de kosten niet/gedeeltelijk vergoedt, brengt het Maasstad Ziekenhuis de verwachte kosten voorafgaand aan de afspraak bij u in rekening. Na betaling vindt de afspraak plaats en u ontvangt achteraf de definitieve nota.
Eigen risico
Het wettelijk vastgestelde eigen risico voor iedereen van 18 jaar en ouder in 2021 bedraagt € 385,-, maar kan bij het afsluiten van een zorgverzekering door uzelf worden verhoogd tot € 885,-. Dat betekent dat wanneer u zorg gebruikt die wordt vergoed door uw zorgverzekeraar, u altijd eerst uw eigen risico betaalt. Dit geldt niet voor zorg die onder een aanvullende zorgverzekering valt.
Telefonisch of e-mail consult
Het is mogelijk om in plaats van een herhaalbezoek op de polikliniek te kiezen voor een telefonisch consult of een e-mail consult via het patiëntenportaal. Voordeel hiervan is dat u niet naar het ziekenhuis hoeft te komen en u geen reistijd en geen vervoers-/parkeerkosten heeft. Deze consulten worden op dezelfde manier verrekend als een herhaalconsult.
Als u niet verzekerd bent
Iedereen die in Nederland woont of werkt is wettelijk verplicht om zich te verzekeren tegen ziektekosten. Als u ondanks de wettelijke verplichting niet bent verzekerd, is het noodzakelijk alsnog een basisverzekering af te sluiten. Doet u dit niet, dan komen de volledige kosten voor uw eigen rekening en brengt het ziekenhuis de verwachte kosten voorafgaand aan de afspraak bij u in rekening. Na betaling vindt de afspraak plaats en u ontvangt achteraf de definitieve nota.
Inschrijven/wijzigingen van gegevens
Bij uw eerste bezoek dient u zich in te schrijven bij de Patiëntenregistratie in de centrale hal. Na inschrijving ontvangt u een kaart met gegevens. Controleer deze gegevens goed. Zonder geldig verzekeringsbewijs en identiteitsbewijs kunt u niet ingeschreven worden en kan uw afspraak niet doorgaan.Indien er iets wijzigt in uw zorgverzekering, persoonsgegevens of gegevens van uw huisarts, verzoeken wij u de correcte gegevens zo spoedig mogelijk door te geven aan de Patiëntenregistratie in de centrale hal.
Meer informatie
Onder Uw nota betalen vindt u informatie over de prijzen van behandelingen en de betalingswijze indien de behandeling (deels) voor uw eigen rekening is.
Veel gestelde vragen
Voor veel gestelde vragen verwijzen wij u door naar dezorgnota.nl.
U bent zelf verantwoordelijk voor betaling aan het ziekenhuis en/of de medisch specialist voor de zorg die aan u gegeven is . Deze betaling gaat bijna altijd via uw zorgverzekeraar. We raden u aan om altijd contact op te nemen met uw zorgverzekeraar om te kijken welke kosten vergoed worden.
Vragen over uw factuur
Wanneer een fysiek bezoek bij uw specialist niet noodzakelijk is, zetten wij deze afspraak om in een telefonisch consult. U hoeft dan niet naar ons ziekenhuis te komen, maar de inhoud en duur van het gesprek komen overeen met een fysiek contact. De kosten voor het telefonische consult zijn daarom gelijk aan die van een fysiek consult in het ziekenhuis.
Hebt u toch nog vragen over uw factuur? Bel dan met de zorgadministratie. Zij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 8.00 en 16.30 uur via telefoonnummer 0187 60 76 11.
Meer informatie over het betalen van ziekenhuiszorg vindt u op zorgnota.nl
Algemene betalingsvoorwaarden
Hier treft u de algemene betalingsvoorwaarden van Stichting Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis en de daaraan verbonden vrijgevestigd medisch specialisten, gedeponeerd ter griffie van de Rechtbank te Rotterdam, 8 februari 2013 onder nummer 21/2013. Deze algemene betalingsvoorwaarden zijn van toepassing op alle leveringen en diensten van het ziekenhuis aan patiënten, waaronder behandeling, onderzoek en overige diensten.
Bent u niet verzekerd of wordt uw behandeling niet door uw zorgverzekeraar vergoed dan kunt u op onze prijslijst zien wat uw behandeling kost. We raden u aan om altijd contact op te nemen met uw zorgverzekeraar om na te gaan welke kosten vergoed worden.
Passantenprijslijst dure geneesmiddelen 2020 t/m december
Passantenprijslijst dure geneesmiddelen 2020 t/m juni
Passantenprijslijst dure geneesmiddelen 2019 t/m januari
Passantenprijslijst dure geneesmiddelen 2018 t/m december
Passantenprijslijst dure geneesmiddelen 2018
De kolommen in prijslijst hebben de volgende betekenis:
Declaratiecode: |
Code waaraan het tarief is gekoppeld, deze code kunt u terugvinden op de factuur. |
Zorgproduct: |
Code die gebruikt wordt om het DOT zorgproduct te registreren. |
Kosten instelling: |
Alle kosten die door het ziekenhuis gemaakt worden voor uw behandeling. |
Totaal honorarium: |
Het honorarium van de specialist waar u onder behandeling bent en alle ondersteunende specialisten. |
Totaalprijs: |
Totaal van kosten en honorarium. |
Omschrijving: |
Omschrijving van het zorgproduct. |
Vergoedt uw zorgverzekeraar de zorg die u nodig heeft?
Ieder jaar maakt CuraMare afspraken met zorgverzekeraars over de te verlenen zorg en de omvang en de kosten hiervan. De landelijke trend op dit moment is dat deze afspraken zeer moeizaam tot stand komen. Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis wil voorkomen dat patiënten straks de rekening ontvangen, daarom vragen wij patiënten om hun zorgverzekering vóór aanvang van het nieuwe jaar te checken!
Voor patiënten die bij de betreffende zorgverzekeraar een polis hebben, betekent dit dat de door Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis geleverde zorg niet volledig wordt vergoed. U ontvangt in die situatie een nota die u zelf kan indienen bij de zorgverzekeraar. Afhankelijk van uw polisvoorwaarden vergoedt de zorgverzekeraar alsnog een deel van de geleverde zorg aan u (naturapolis doorgaans 75% ten opzichte van het marktconforme tarief wat is bepaald door de zorgverzekeraar).
Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis zal de patiënten die verzekerd zijn bij de betreffende zorgverzekeraar tijdig infomeren. Op die manier kunnen patiënten overstappen naar een andere zorgverzekeraar of worden doorverwezen naar een andere zorgaanbieder.
Contracten zorgverzekeraars 2020
CuraMare heeft voor 2020 met verschillende verzekeraars een contract afgesloten. Bekijk hier het overzicht met welke zorgverzekeraars we een contract hebben.
Voordat Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis nieuwe patiënten in behandeling neemt, wordt vooraf altijd een COV-check uitgevoerd. Wij kunnen dan precies zien bij welke zorgverzekeraar de patiënt een basisverzekering heeft. Dit is niet van toepassing voor vergoeding vanuit aanvullende polissen. Hiervoor kunt u terecht bij uw zorgverzekeraar.
Weet u niet precies waar u verzekerd bent?
Op de website van Vektis kunt u uw zorgverzekeraar checken. U vult uw UZOVI code in, deze kunt u terugvinden op uw verzekeringspas, en ziet direct hoe en waar u verzekerd bent.
Heeft u vragen?
Mocht u naar aanleiding van dit bericht vragen hebben over vergoedingen met betrekking tot de basisverzekering, dan kunt u contact opnemen met de Zorgadministratie via telefoonnummer 0187-607300.
Mocht u vragen hebben over uw geplande afspraak, dan kunt u contact opnemen met het afsprakenbureau via telefoonnummer 0187-602355.